Celzouten therapie

Schüssler celzouten zijn genoemd naar Dr.Schüssler (1821- 1898), die met lichaams-verwante minerale verbindingen een celzouttherapie ontwikkelde waarmee hij met succes veel mensen behandelde. Hij ontdekte dat de meeste lichamelijke aandoeningen werden veroorzaakt door een tekort aan werkzame bouwstoffen op celniveau, waardoor de cel niet in staat is om optimaal te kunnen functioneren. Voor de optimale functie van de cel is het van groot belang dat een hoeveelheid van minerale stoffen zowel binnen als buiten de cel in evenwicht is.

Als men door bepaalde omstandigheden meer mineraalzouten verbruikt dan er beschikbaar zijn, ontstaat er eerst een tekort op celniveau. Later veroorzaakt dit ook lichamelijke, emotionele of psychische aandoeningen. Ons lichaam is van nature gewend om een ontstane disbalans zo snel mogelijk te herstellen door de verbruikte stoffen aan te vullen. Als die voorraad verbruikt is, heeft het lichaam van buitenaf hulp nodig en dan bieden Schüssler celzouten de broodnodige ondersteuning. Deze twee eeuwenoude therapievorm is door de jaren heen aan de moderne tijd aangepast en wordt zodoende door zijn doeltreffende resultaten meer en meer gewaardeerd.

AyurVeda

Ayurveda is gebaseerd op drie bio-energetische krachten (dosha’s) die de basis vormen voor alle levende organismen. Het gaat om: Vata, de kracht van beweging, Pitta, de kracht van transformatie, Kapha, de kracht van structuur. Deze krachten, de tridosha’s, geven samen sturing aan de 5 verschillende elementen waaruit wij zijn opgebouwd. Het gaat om aarde, water, vuur, lucht en ether.

We worden allemaal geboren met een unieke combinatie van deze vijf elementen en 3 bio-energetische krachten. Zodra er een verstoring ontstaat in deze balans als het gevolg van de manier van leven krijgen we te maken met klachten of ziekten. We kunnen ons bijvoorbeeld lusteloos gaan voelen of moe worden, waarna we te maken krijgen met ziekten. Een ziekte begint wat dat betreft altijd met een verstoorde balans, Ayurveda helpt om het evenwicht op een natuurlijke wijze te herstellen.

Bloesemtherapie

Bach bloesem remedies zijn vloeibare plantenextracten die positief inwerken op emoties. Bepaalde specifieke bloesems van planten, struiken en bomen van een hogere orde, bezitten door hun trillingsgetal het vermogen om menselijke vibraties te versnellen en kanalen voor de boodschappen uit ons spirituele zelf open te stellen.

De bloesems overstromen onze persoonlijkheid met wat wij nodig hebben waardoor emoties zich kunnen oplossen. Evenals mooie muziek en andere grootse inspirerende dingen zijn deze bloesems ertoe in staat om de persoonlijkheid naar een hoger plan te tillen en ons nader te brengen tot onze ziel.

Gemmo-therapie

Gemmo-therapie bestaat uit het gebruik van de eigenschappen van plantaardige embryonale weefsels in groei: knoppen en jonge scheuten van bomen en struiken. Het kan worden gedefinieerd als een algehele energetische celtherapie. De knop, bestaande uit embryonaal weefsel, bevat alle geconcentreerde vitale energieën en actieve bestanddelen die nodig zijn voor de ontwikkeling van de boom in wording. De knop alleen al bevat de eigenschappen van de bloemen, vruchten en bladeren, wat de grote efficiëntie van de werking van de knopextracten verklaart. De knop is in zekere zin de geconcentreerde “totum” ( het geheel) van de plant. Binnenin de knop zitten miniatuurbladeren, stengels en voorontwerpen van bloemen. Ofwel; de knop is het meest krachtige deel van de plant waarin het geheel van de plant is terug te vinden.

Homeopathie

Homeopathie is een geneeskunde waarbij het zelf herstellend vermogen van het lichaam geprikkeld en geactiveerd wordt. Het principe van homeopathische geneeskunde is dat iemand van een aandoening of ziekte kan worden genezen, door het toedienen van een homeopathisch geneesmiddel, dat bij een gezond mens dezelfde symptomen oproept als de betreffende aandoening of ziekte. Homeopathie is een holistische geneeswijze, wat betekent dat de mens als geheel centraal staat. Als lichaam en geest niet in evenwicht zijn, kan een mens kwalen krijgen of ziek worden. Het belang is dan ook om niet alleen de symptomen te onderdrukken, maar het evenwicht te herstellen.

Fytotherapie

De definitie van fytotherapie – (of kruidengeneeskunde) is de professionele toepassing van plantaardige geneesmiddelen. Zover de geschiedenis van de mensheid reikt, worden kruiden gebruikt om hun geneeskrachtige werking. Bij fytotherapie wordt uitgegaan van het contrariaprincipe. Dit betekent dat bij een fysiek ongemak kruiden met een tegengestelde werking worden gebruikt. Als je hoofdpijn hebt, wordt dus een kruid of plant voorgeschreven die de hoofdpijn moet verminderen.

Aromatherapie

Etherische oliën zijn de vluchtige geurstoffen uit aromatische planten, geproduceerd en opgeslagen in speciale cellen in de plant. Elke olie bezit een eigen, unieke samenstelling van actieve bestanddelen en dit mengsel van werkzame stoffen bepaalt de werking en eigenschappen. De geurreceptoren in onze neus communiceren met delen van onze hersenen (limbisch systeem) die herinneringen en emoties opslaan. Inademing van moleculen uit essentiële oliën kan het limbisch systeem stimuleren en vanuit daar onze fysieke, emotionele en mentale gezondheid positief beïnvloeden. Aromatherapie kan ook op de huid worden ingezet of zelfs worden ingenomen als smaakstof. Elk soort olie bezit specifieke eigenschappen en kent verschillende toepassingen. Een aantal oliën en/of bestanddelen van essentiële oliën hebben antibacteriële of antischimmel eigenschappen.